• hannakantonen

Hur når jag mina mål på ett hållbart sätt?

Har du ambitioner, visioner, mål och planer för framtiden? Vet vart du vill i ditt jobb/företag, vilka relationer du vill ha, hur du vill må och utvecklas på ett personligt plan? Samtidigt utmanas du av att livspusslet tar mycket energi, kalendern är full, förvisso med mycket som är kul och meningsfullt, men om du tänker efter är det inte hållbart att fortsätta så i längden…


Så hur gör man då, för att fortsätta framåt mot sina mål och samtidigt må bra längs vägen?


En strategi är att ”börja med slutet”. Bestämma vart du vill vara om x antal månader/år? Hur ser målbilden ut? Hur känns det när du är där? Bakåt-planera sen från målet och fram till idag och identifiera dina #delmål. En avgörande faktor för att lyckas kommer också vara dina egna #tillstånd. Vilka tillstånd är viktiga att vara i? Hur behöver du må och längs vägen? När du har koll på dina delmål och tillstånd behöver du titta på ditt #system. Hur ser dina vanor, mönster och rutiner ut? När vi gör samma får vi samma resultat. För att göra en förändring behöver vi gå in och skruva på detaljerna för att nå ett nytt resultat. Ibland behöver vi skruva mycket och på många håll och andra gånger kanske en liten justering räcker.


Om du tänker dig att ditt liv är som ett pussel. Vilka bitar är då viktigast att lägga först om du ska nå ditt mål? Du kanske har många pusselbitar men välj ut 1-4 stycken som är viktigast för att ta dig dit du vill vara. Är det återhämtning, sömn, rörelse, näring, sociala relationer- eller vad fyller din energibägare så att du kan fokusera och prestera optimalt? Ta sen dina pusselbitar och för över dem till din kalender. Blocka tid och #planera in när och hur du ska ta hand om dina viktigaste pusselbitar.


För att hjälpa till att hamna i dina rätta tillstånd kan du använda dig av olika #triggers. Det kan vara sånt som du hör, en låt, röster, ringsignal etc. Det du ser, som bakgrundsbild på datorn/telefonen, vad som sitter på dina väggar, vad det första är du ser på morgonen. Du kan också fokusera på att skapa en viss känsla i kroppen, som kan vara en rörelse, spänning, värme, tryck, pirr eller ett lugn. Fundera på vilka triggers som kan hjälpa dig mot ditt mål och de tillstånd du vill vara i.


Att göra förändringar innebär ofta att vi möter prövningar längs vägen. Hjärnan är en muskel som kan tränas som vilken annan kroppsdel som helst. För att lyckas behövs en #hållbarbalans mellan utmaning och återhämtning. Att ta sig tid för att stanna till, lära och reflektera över vad vi har gjort och därefter ta nästa steg framåt.


Sist men inte minst, visst kan du sätta upp alla världens planer, börja ändra dina mönster och träna din hjärna, men omger du dig inte av människor som vill dig väl, har gått din väg, ger dig förutsättningar och lyfter dig. Då blir det svårt att nå i mål.



4 visningar0 kommentarer

Senaste inlägg

Visa alla