• hannakantonen

Har vi det så bra egentligen?


Vår hälsa har ett större fokus än någonsin idag och det finns ett överflöd av kunskap, forskning och information om vad som får oss att må bra. Samtidigt lever alldeles för många människor med ohälsa och har det sämre än de önskar och behöver. Hur kan så många må så dåligt när vi har det så bra?

Om vi utgår från hur en människa fungerar, vad vi behöver för att behålla hälsa kanske vi inte har det så bra ändå. Vårt samhälle är uppbyggt för att vi ska skapa oss ohälsosamma vanor. Använda hjälpmedel för att slippa röra på oss, överkonsumera socker och fett, koppla upp oss dygnet runt och umgås via skärmar.

Det flesta av oss vet vad vi behöver göra för att må och fungera bra över tid. Vi vet att det är viktigt att ta hand om vår sömn, kost, rörelse och sociala relationer. Ändå är det just de här delarna, det mest livsviktiga för vår hälsa, som ofta glöms bort eller slarvas med först när vi är stressade, pressade och har full fart i ekorrhjulet.

Kanske för att vi krånglar vi till det för mycket. Känner oss stressade för vi inte äter, tränar och sover som vi borde göra. Visst det sker inte automatiskt, vi behöver planera in och prioritera alla delar, ha ett tänk kring vår hälsa men det behöver faktiskt inte vara något som är svårt och tar vår tid och energi.

Vad du behöver för att må bra vet bara du men här kommer några grundbultar vi ofta behöver påminna oss om:

ÅTERHÄMTNING: Din sömn är nr 1. Sover du tillräckligt? Hur får du till pauser under arbetsdagen? Om du sitter mycket inkludera rörelse i dina pauser och är du fysiskt aktiv låt pauserna vara mer stillsamma.

NÄRING: Se till att äta rätt typ och rätt mängd energi. Ett enkelt tips är att tänka färg. 5-7 färger om dagen brukar indikera ett gott näringsintag.

RÖRELSE: Hellre ofta än länge och försök bryta stillasittandet. Planera in en aktivitet där du får upp pulsen 2-3 ggr veckan. Försök hitta något som känns kul för dig.

RELATIONER: Ge utrymme för skärmfri tid där du är närvarande tillsammans med dina kollegor, vänner, familj och partner.


Psst, gör du en förändring i någon del, kanske börjar äta annorlunda, glöm inte att checka med dig själv hur det blev efteråt. Känn efter om lunchen du åt gav dig energi eller om du blev mer trött under eftermiddagen. Utan reflektion av vårt görande blir vi ovetandes om förändringen vi gjort leder oss på rätt väg!



11 visningar